Oblici naši narodni igara mogu se podiliti na nikoliko načina, mada se nijedna klasifika-
cija ne mož sprovest do kraja, jel se javlja mišanje i ukrštanje vrsta oblika. U glavnim potezi-
ma podila bi izgledala ovako :
I - S obzirom na liniju i sliku koje igrači kretanjem ocrtavaje, oblici su geometrijski :
1. pravolinijski – kad se kreću livo i desno u pravoj liniji
2. krivolinijski – kad se kreću livo i desno kružnom putanjom (otvoreno i zatvoreno kolo,
spirala, zmijasta linija, itd.)
3. površinski – kad se kretanjem naprid, natrag, koso, ocrtava kvadratna, pravougaona, ro-
mbovska površina
II - S obzirom na vrstu polova oblik mož bit :
1. muški – pravolinijski, krivolinijski, površinski
2. ženski - ’’ ’’ ’’
3. mišoviti - ’’ ’’. ’’
III - S obzirom na broj učesnika u igri oblik mož bit :
1. solo igra – pravolinijska, krivolinijska, površinska, muška, ženska
2. dvojka – ’’ ’’ ’’ ’’ ’’
3. trojka – ’’ ’’ ’’ ’’ ’’
četvorka – ’’ ’’ ’’ ’’ ’’
4. igra sa neograničenim brojom učesnika (uz sve gori navedeno)
IV- S obzirom na uzajamnu povizanost igrača, oblik mož bit :
1. nevezan – povorka i vrsta (pravolinijska, krivolinojska, površinska, muška, ženska, mišovita, sa ograničenim i neograničenim brojom igrača)
2. razrađeno vizan – kada se igrači, ko obično u kolu- izuzetak Momačko kolo, razriđeno
vezani u lanac i drže se za ruke, ponekad za marame, gajtane, ’’igrače’’, a važe sve odri-
dbe od ranije (pravolinijski, krivolinijski, itd.)
3. zbijeno vezan – kada su igrači čvrsto vizani i sasvim zbijeni, a drže se za pojas ko u lesi,pod ruku, ukršteno sprid el odsratnag (pravolinijski. itd.)
V - S obzirom na sastav oblik mož bit :
1. prost – kada se ocrtava jedna linija el površina (svi oblici)
2. složen – kada kretanjem igtači ocrtavaje više pravi el krivi linija el površina (naspramne
el paralelne vrsta, dvostruke el trostruke povorke sa figurama, kružna povorka sa solo ig-
račom u sredini, kolo iza kola, kolo u kolu, sa dvojkom, četvorkom, sa prominom oblika
u toku igre, sa raznim figurama- okretanjem, čučanjem, provlačenjem, zaplitanjem, rasplitanjem, udvojene lese itd.)
B. TIPOVI NAŠI IGARA
Kad dvi el više narodni igara imaje iste karakteristične crte, one pripadaje istom tipu. Po-
što narodne igre mogu bit posmatrane sa različiti tačaka gledišta, to uočavanje njihovi bitni osobina, prema tome i izdvajanje njevi tipova, zavisi od toga sa koje strane posmatramo igre i po
čemu ji svrstavamo u tipske grupe. U ovom elaboratu će tipovi narodni igara biti posmatrani sa gledišta koreografsko- tehnički elemenata koji imaje zajednička bitna obeležja. Iz ovoga proiz-
lazi da narodne igre istog tipa moraje da se potpuno, el skoro potpuno, podudaraju u svim svoji
spoljnjim osobinama, ko što su pravac kretanja, broj i vrsta koraka i sl. Drugim ričima, igre istog tipa moraje imati isti, el gotovo isti, koreografski obrazac.
Svaka igra, uzeta pojedinačno, ima svoju individualnost, mada sa drugim igrama čini isti tip. Varijante i paralele pojedini igara jesu one igre, koje se u pogledu sklopa uveliko razlikuju od igre sa kojom imaje zajedničko ime, eventualni istu, el sličnu, el čak različitu melodiju, eve-
ntualno isti el sličan, el različit tekst pisme.
C. STILOVI NAŠI NARODNI IGARA
Stil narodne igre je način na koji narod kolektivno izražava i tradicionalno prinosi
svoja osićanja i raspoloženja pomoću anonimno stvoreni pokreta, koraka i položaja tila.
Stil narodne igre je, jednom ričju, način na koji narod igra.
Ipak, definiciju stila ne triba zaminiti sa definicijom verzije, što je danas čest slu-
čaj. Kada se kaže da je verzija način na koji se izvesna igra odigra, misli se na način u pogledu potpunosti sastava igre.
Spoljašnja strana stila sastoji se u načinu na koji se izvode razne figure, koraci i pokreti, u priplitanju nogama, jačem el slabijem savijanju kojina, vrckanju, tropanju,tru-
pkanju, treperenju, trešenju, sitnim ukrasnim koračićima, u načinu držanja i hvatanja igrača. To bi u stvari bila tehnika igre.
Unutrašnja strana igre ogleda se u psihološkoj boji načina igranja, dakle u oduhovljenosti pokreta jednog kolektiva. Da li stil karakteriše vedrina, veselost, polet, snaga, zamah, ozbiljnost, dostojanstvo, skrušenost, ponos, otvorenost el zatvorenost igrača, to bi bila u stvari tehnika igre. Bilo bi zdravo teško , ako ne i nemoguće, odridit granicu izmed tehnike i stila u kolektivnom smislu riči.
Miroslav Vojnić Hajduk – Marača, dipl. Koreograf
Tekst je nastao u okviru projekta "Bunjevački običaji u igrama i pismama“ koji je realizovan uz podršku Grada Subotice.Za sadržaj priloga odgovornost isključivo snosi "Bunjevačka matica" i redakcija časopisa "Rič Bunjevačke matice". Stavovi koji su u tekstu ne odražavaju nužno stavove podršku Grad Subotica.
Više o ovoj temi pročitajte u novom broju RIČ BUNJEVAČKE MATICE.